نحوه افزایش درشتی میوه در درختان
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش
بذر یا دانه چیست
بذر چیست؟ معرفی انواع بذر
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش

برنامه کامل تغذیه گندم و جو

بذر گندم و جو پس از آنکه در خاک مناسب کاشته شد و جوانه تولید نمود برای آنکه زندگی گیاهان خود را با رشد و نمو کامل ادامه داده و محصول خوب و کافی بدهد لازم است شرایط تغذیه‌ای آن کاملاً مناسب باشد. مجموعه کشاورزی آنلاین با توجه به سبد کالایی خود یک برنامه غذایی کامل را برای دستیابی به بالاترین میزان عملکرد با بهترین کیفیت گرد آوری نموده است.

بازدید 880 6 سال پیش

برنامه کامل تغذیه گندم و جو

بهتر است بدانید که هر کشاورز و باغداری با صرف هزینه های متعدد و زحمات بسیار زیاد و تحمل رنج و مرارت های کاشت ، داشت ، برداشت و عبور از بلایای طبیعی و نوسانات بازار و گذاشتن وقت و عمر خود طی یک فصل زراعی نهایتا به یک برداشت خاصی خواهد رسید اما هدف شما کشاورزی کردن طبق عادت نیست بلکه هدف مهم و نهایی شما، رسیدن به بالاترین میزان برداشت محصول می باشد که هزینه های سنگین شما را پوشش داده و یک سود قابل توجهی نیز برای شما مانده باشد لذا برای رسیدن به این میزان برداشت، می بایست برنامه غذایی مناسبی داشته باشید تا بتوانید جزو کشاورزانی باشید که برداشت محصولشان را به دو برابر رسانده اند.

این نکته را هرگز فراموش نکنید که اکثر هزینه ها در کشاورزی معمولی و کشاورزی پولساز مشترک و یکسان هستند مثل هزینه های اولیه اجاره ، سم، بذر، کود، آب، کارگر و …

اما تنها یک هزینه متفاوت و متغیراست و آن هزینه تغذیه است که با این هزینه می توانید برداشت خودتان را به دو برابر افزایش دهید.

پس با داشتن یک برنامه مناسب و دانستن مراحل مختلف رشد گندم و شناخت نیازهای هر مرحله از رشد آن، میتوانید برداشت خودتان را براحتی افزایش دهید.

در کل مراحل رشدی گندم به چهار مرحله تقسیم می شود:

کوددهی قبل از کاشت گندم

کوددهی گندم به دو قسمت تقسيم ميشود کودهاي قبل از کشت يا کودهاي پايه که باعث اضافه کردن مواد غذايي به خاک ميشوند و مقدار آنها بر اساس آناليزي که از خاک مزرعه گرفته ميشود تعيين ميگردد که ميتواند شامل کود گرانوله اوره، فسفات ، پتاسيم ، گوگرد جامد و کودهاي دامي پوسيده و يا کود مرغي و کودهاي زيستي باشند کودهاي زيستي به فرآيند جذب کودهاي ديگر که استفاده شده کمک مي کنند.

در اراضي که آزمون خاک در آنها صورت گرفته است، مصرف 25 تا 40 درصد (يک چهارم تا يک سوم) مقدار توصيه شده کود اوره به صورت  سرک بکار رود. در مزارع فاقد توصيه کودي مقدار 100 کيلوگرم کود اوره ( يک سوم) به صورت سرک مصرف شود. اين مقدار بر مبناي 300 کيلوگرم در هکتار کود اوره در نظر گرفته شده است. با توجه به نقش پتاسيم در تعديل اثر تنش خشکي، در مزارع داراي توصيه کودي چنانچه مقدار کود پتاسيم به هر دليلي پيش از کاشت مصرف نشده، مي توان در يک يا دو سرک همزمان با کود سرک اوره آن را مصرف نمود. در صورتي که قبل کود هاي پتاسه و فسفاته در زمان کشت مصرف نشده است بهتر است اين کودها به صورت سرک در آب آبيار ي مصرف گردند.
در مرحله داشت زراعت گندم در کنار توصيه به آبياري به موقع استفاده از کودهاي حاوي عناصر غذايي، مواد آلي و محرک هاي رشد گياه در قالب يک برنامه مديريتي و برنامه ريزي شده علاوه بر افزايش کيفيت محصول، گياه را در برابر بسياري از تنشهاي زنده و غير زنده از جمله سرمازدگي مقاوم مي سازد.

کوددهي قبل از کاشت گندم

روش کاشت بذر گندم

بهتر اینست که قبل از کشت، بذرها با ترکیبات محرک رشد یا انواع کودهایی که باعث تسریع در جوانه زنی و رشد بذرها می شوند آغشته شوند تا هم باعث یکنواختی در سبز شدن محصول شوند.

توصیه کودی ما :

کود جلبک دریایی اکتیواتور یا اکتیوفول : یک بسته برای ۲۰۰ کیلوگرم بذر (۱) یا کود اسید هیومیک اوریکس هیوم به میزان یک کیلوگرم برای ۵۰۰ کیلوگرم بذر

قبل از پنجه زنی

در مراحل اوليه رشد گندم و قبل از پنجه زني توصيه به استفاده از کودهاي هيوميک اسيد مي شود  اسيد هيوميک ها جذب نيتروژن، پتاسيم، کلسيم، منيزيم و فسفر را در گياه افزايش مي دهند و همچنين باعث افزايش حجم ريشه نيز مي گردد.
استفاده ازاسيد هيوميك باعث افزايش تعداد پنجه بارور در بوته، و بالا بردن عملكرد بيولوژيك و اقتصادي گندم و باعث افزايش استقرار و توسعه ريشه گندم به ويژه در ابتداي فصل رشد ميگردد.

روش کاشت بذر گندم

توصيه کودي ما: 

اوريکس هيوم بصورت آبياري و استفاده از کودهاي ان پي کا 20.20.20 نيچر يونان و يا باي استار ايتاليا و يا کودهاي 10.52.10 نيچر يونان و يا کودهاي 30.20.10  بصورت محلولپاشي، که بهتر است هريک از اين کودها بهمراه آمينواسيد يا جلبک نظير ماکسي و يا آلگاميکس و يا اکتيو فول مصرف گردد.
نکته: بيشتر کشاورزان به دليل کاهش هزينه ها، سموم علفکش را با کود ترکيب و مصرف مي کنند اما در صورت امکان، ابتدا سموم علفکش و بعد از 10 روز کودهاي تقويتي مصرف شود.

پنجه زنی

مرحله پنجه زنی این مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد اهمیت پنجه ها برای این هست که در شرایط مناسب هر پنجه میتواند تبدیل به یک خوشه شود بنابراین بخش بسیارمهمی از مراحل رشدی گندم محسوب میشود در این مرحله اگر مواد غذایی مناسب، رطوبت کافی و سایر شرایط مهیا نباشد باعث کاهش عملکرد محصول می گردد.

در زمان پنجه زني  کودهاي محرک رشد توصيه ميشود که باعث افزايش تعداد پنجه ها و تامين نيازهاي اوليه گياه ميشود که ميتواند شامل کودهاي ان پي کي حاوي عناصر ماکرو ( ازت، فسفر و پتاسيم) بهمراه امينو اسيد يا جلبک باشد.

 برنامه کامل تغذیه گندم و جو

توصیه کودی ما: 

اوریکس هیوم بصورت آبیاری و استفاده از کودهای ان پی کا 20.20.20 نیچر یونان  و یا بای استار ایتالیا و یا کودهای 10.52.10 نیچر یونان و یا کودهای 30.20.10 بصورت محلولپاشی، که بهتر است هریک از این کودها بهمراه آمینواسید یا جلبک نظیر ماکسی و یا آلگامیکس و یا اکتیو فول مصرف گردد.

نکته: بیشتر کشاورزان به دلیل کاهش هزینه ها، سموم علفکش را با کود ترکیب و مصرف می کنند اما در صورت امکان، ابتدا سموم علفکش و بعد از 10 روز کودهای تقویتی مصرف شود.

تشکيل ساقه

در اين مرحله گياه به  کودهاي پتاسيم و سيليس جهت افزايش مقاومت ساقه و اندام هوايي گياه و جلوگيري از ورس ( خوابييدگي ) نياز دارد و همينطور کودهاي ريزمغذي به منظوربالا بردن درصد تشکيل خوشه اوليه  و افزايش سطح سبزينگي که گندم به کمبود روي و منگنز حساسيت بيشتري نشان مي دهد.

توصيه کودي ما: بهتر است در اين مرحله از کودهاي سولو پتاس و يا 36 12 12 سوت گرين و يا 43 10 5 سوت گرین ايتاليا و يا 15.5.30 ام کلون و يا سيليکات پتاسيم کوداکس بهمراه کودهاي ريزمغذي ميکرو فول ميکس بيولکم ويا  فول ترک به همراه آمينو اسيد ماکسي استفاده شود و بهتر است که بصورت محلولپاشي مصرف شوند.

پر شدن دانه

در اين مرحله ماده داخل دانه ها شيري هستند و با گذشت زمان و تغذيه مناسب به فرم خميري در مي آيند. در اين مرحله از کودهايي استفاده مي شود که روند انتقال مواد غذايي از برگ به دانه را افزايش مي دهند.

برنامه کامل تغذیه گندم و جو
توصيه کودی ما: 

مصرف کود پتاس بالا 5.10.43 سوت گرین اسپانیا يا  سولو پتاس بيولکم و يا کودهايي تک عنصري پتاس نظير کا 60 و يا کا40 مي باشد که باز هم بهتر است با محرک هاي رشد آمينواسيد و جلبک مصرف شوند.

نکته : در اين مرحله معمولا کشاورزان به دليل کاهش هزينه و تردد کمتر در مزرعه، سموم قارچکش را با تقويتي مخلوط و مصرف مي کنند توصيه ميکنيم در صورت امکان ابتدا قارچکش و بعد از يک هفته، تقويتي مصرف نماييد.

قرار است ما به شما کمک کنيم تا با تغذيه مناسب به يک برداشت بيشتری برسيد.

لذا جهت گرفتن مشاوره و اطلاعات بيشتر در خصوص ميزان مصرف ها و زمان دقيق مصرف و اختلاط ها مي توانيد از طريق ارسال پيام بر روی خطوط واتس اپ زير اقدام نماييد.

09352750061  –  09352750067  –  09352750092

جدول تغذیه گندم و جو

نکته: شما می توانید بر روی محصولات پیشنهادی بر روی جدول کلیک کنید و توضیحات محصول را مشاهده نمایید.

مراحل رشد
نحوه استفاده
نوع کود
قبل از کاشت
خاکی به همراه شخم و دیسک
کودهای فسفر+پتاس+ازت+کود مرغی+گوگرد بر اساس نتایج آزمون خاک
قبل از بذر پاشی
بذرمال
جهت بذرمال،یک کیلو اوریکس هیوم برای500 کیلو بذر
شروع پنجه زنی
آبیاری
پنجه زنی
محلولپاشی
کود ۲۰ ۲۰ ۲۰ پروتوگرین ایتالیا یا نیچر یونان و یا بیولکم ایتالیا +  اسید آمینه آمینو سورن
ساقه دهی
محلولپاشی
یک کیلوگرم کود ریزمغذی کامل میکرو فول + اسید آمینه آمینو سورن یا ریک آمین
ظهور خوشه
محلولپاشی
شیری شدن دانه
محلولپاشی
 تکرار استفاده از کودهای پتاس بالا

برنامه غذایی گندم و جو بر اساس سبد محصولات کشاورزی آنلاین

۱- برای بذرمال گندم و جو می توانید از کود اوریکس هیوم استفاده نمایید.

نکته طلایی و کلیدی برنامه کامل تغذیه گندم و جو

 

۱- میزان توصیه شده کود جهت محلولپاشی برای هزار لیتر آب و میزان توصیه کود برای مصارف آبیاری  یک هکتار می باشد.

۲- در خاک های قلیایی و شور توصیه می شود مصرف کودهای گوگردی و کودهای هیومیک اسید  تکرار گردد.

۳- جهت حلالیت بهتر کود و یا سموم پودری ابتدا آن را در یک گالن 5 لیتری به تدریج ریخته و کاملا حل نموده و سپس به تانکر مرکزی انتقال داده شود.

۴- در صورت ممکن با تانکرهای دارای همزن سمپاشی کنید.

۵- بهترین زمان جهت محلولپاشی غروب و یا اوایل صبح می باشد

۶- جهت اختلاط چند کود و یا سم ابتدا در مقادیر کوچک تست و بعد مصرف نمایید.

۷- محلول کود اماده شده حتما و حنما می بایست ظرف چند ساعت مصرف گردد و الا دچار مشکل خواهید شد.

 

*جهت ارتباط با واحد فنی با شماره ۸۱-۰۱۷۳۲۱۲۰۴۸۰ تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نیکداد خلیقی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سیف الله گفت:

    سلام برنامه کامل خلاصه شده غذایی گندم از زمان کاشت داشت برداشت

مطالب پیشنهادی

  • مقالات آبیاری
  • مقالات آفات
  • مقالات باغبانی
  • مقالات بذر
  • مقالات کود دهی

نکات طلایی آبیاری بارانی

6 سال پیش

آبیاری چمن

7 سال پیش

سفره های آب زیرزمینی

7 سال پیش

مقدار نیاز آب در درختان

7 سال پیش

کرم های خاکستری جوانه خوار یا کرم طوقه بر

2 سال پیش

پروانه میوه خوار بادمجان

5 سال پیش

مهم ترین آفات جالیز

5 سال پیش

شناسایی آفت مگس مدیترانه ای

5 سال پیش

نحوه افزایش درشتی میوه در درختان

3 ماه پیش

بررسی عوامل تأثیرگذار در باردهی درختان میوه

3 ماه پیش

عوارض فیزیولوژیکی ناشی از کمبود کلسیم

2 سال پیش

بستر کشت خیار

3 سال پیش
بذر یا دانه چیست

بذر چیست؟ معرفی انواع بذر

3 ماه پیش
خواب بذر چیست

خواب بذر چیست؟ انواع خواب بذر و روش های شکست آن

3 ماه پیش

0 تا 100 آموزش کاشت بذر

3 ماه پیش

بذر اصلاح شده چیست و چه مزایایی دارد؟

3 ماه پیش

معرفی عناصر ضروری در رشد گیاهان و نحوه تامین آن ها

3 ماه پیش

بهترین کود مناسب افزایش رشد ریشه

3 ماه پیش
کود رشد گیاه

بهترین کود برای پرپشت شدن برگ گیاهان کدام است؟

3 ماه پیش

تغذیه باغات کیوی از طریق کود دهی و هرس

2 سال پیش