نحوه افزایش درشتی میوه در درختان
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش
بذر یا دانه چیست
بذر چیست؟ معرفی انواع بذر
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش

نگهداری از بچه گربه چند روزه

اگر شما تصمیم به مراقبت از بچه گربه یتیم دارید اما نمیدونید که به او چگونه رسیدگی کنید این مقاله رو بخونید . بچه گربه ها وقتی متولد میشن بسته به نژادشون حدود ۱۲۰-۸۰ گرم وزن دارن و باید هفته ای ۱۰۰-۵۰ گرم وزن بگیرن .معمولا چشم بچه گربه ها از۱۰-۱۴روز به بعد باز میشه پس اگر حیوانی که پیدا کردید هنوز چشمهاش بسته و وزن آن حدود ۲۰۰-۱۵۰ گرم، سن آن کمتر از ۱۰ روز بود به رسیدگی بیشتری احتیاج داره .

بازدید 532 6 سال پیش

نگهداری از بچه گربه چند روزه

اگر شما تصمیم به مراقبت از بچه گربه یتیم دارید اما نمیدونید که به او چگونه رسیدگی کنید این مقاله رو بخونید . بچه گربه ها وقتی متولد میشن بسته به نژادشون حدود ۱۲۰-۸۰ گرم وزن دارن و باید هفته ای ۱۰۰-۵۰ گرم وزن بگیرن .معمولا چشم بچه گربه ها از۱۰-۱۴روز به بعد باز میشه پس اگر حیوانی که پیدا کردید هنوز چشمهاش بسته  و وزن آن حدود ۲۰۰-۱۵۰ گرم، سن آن کمتر از ۱۰ روز بود به رسیدگی بیشتری احتیاج داره .

گربه ای که حدود ۳ هفته سن داشته باشه میتونه راه بره و اولین دندان های شیری اش نیش زده  . نگهداری از بچه گربه ۳ هفته ای به مراتب راحت تر از نگهداری یک نوزاد ۱۰-۱روزه هست .مهمترین مورد برای نگه داری بچه گربه حفظ دمای محیطشونه .

این نوزادان به خودی خود قادر به تامین گرمای خودشون نیستن و وابسته به مادرشونن . حالا که مادری وجود نداره باید نوزاد تا یک هفتگی در دمای ۲۹ درجه سانتی گراد و تا ۲ هفتگی در دمای ۲۶ درجه سانتی گراد نگه داری بشه .باید دما طوری باشه که حیوان در صورت احساس گرما بتونه بخزد وبه جایی که دمای کمتری داره بره .عدم تامین دمای مناسب سریعا باعث افت دمای بدن شده که بسیار خطرناکه.

دومین مورد مهم نوع تغذیه و روش غذا دادن به بچه گربه هاست. بهترین شیر بعد از شیر مادر شیر خشک مخصوص بچه گربه ست .اگر شیر خشک مخصوص در دسترس نبود از فرمول زیر برای تغذیه حیوان استفاده کنید : نصف لیوان (۱۲۰ سی سی )شیر پر چرب + یک عدد زرده تخم مرغ + یک قطره مولتی ویتامین نوزادان.

فرمول باید به خوبی مخلوط بشه و قبل از خوراندن به گربه تا دمای ۳۷ درجه گرم بشه . شیر را هیچگاه سرد به حیوان ندین . باقی مانده فرمول ساخته شده باید در یخچال فقط برای یک روز نگاه داشته وبعد از آن دور ریخته بشه .

توجه کنید که هیچ وقت نباید برای تغذیه بچه گربه یا توله سگ از شیر کم چرب استفاده کنید. شیر گاو از نظر ارزش غذایی از شیر سگ وگربه بسیار پایین تره و به تنهایی پاسخ نیاز بچه گربه یا توله سگ را نمی ده. حتما از شیشه شیرهای مخصوص غذا دادن به بچه گربه استفاده کنید اگر در دسترس نبود میتونید از قطره چکان پلاستیکی،سرنگ بدون سوزن ۳ سی سی یا قطره های مخصوص چشم وگوش شسته شده استفاده کنید.ریزش شیر از سر پستانک باید طوری باشد که در صورت وارونه گرفتن شیشه شیر، شیر باید قطره قطره بچکه . هیچگاه برای شیر دادن بچه گربه را به پشت نخوابونید این باعث میشه شیر به داخل مجرای تنفسی حیوان رفته و باعث مشکلات دیگه بشه .برای شیر دادن باید حیوان را بروی شکم خوابانده سرش را به طرف بالا بیاریم و بعد شیشه شیر را داخل دهان بگذاریم ( درست مانند خوردن شیر از سینه مادرشون). بچه گربه ها در هفته اول جمعا۳۰ -۴۰ سی سی در روز ( هر ۲-۳ ساعت یکبار ۲-۴ سی سی )شیر میخورن .معمولا روزانه به۳۸۰-۲۲۰ کیلو کالری انرژی احتیاج دارن و چون در بدو تولد حجم معده نوزاد بسیار کمه هر ۲-۳ ساعت یکبار باید شیر بخورن بعد از یک هفتگی میشه فواصل زمانی شیر دهی را بیشتر کرد مثلا هر ۴-۵ ساعت یکبار.مقدار مصرف روزانه بچه گربه در سن دو هفتگی به حدود ۵۶ سی سی و در ۳ هفتگی روزانه به حدود ۸۰ سی سی میرسه .

بعد از هر بار شیر خوردن باید با یک پارچه نرم، شکم گربه دایره وار مالیده بشه. این کار مانند زبان مادر حیوان عمل کرده و به حرکت روده ها و تخلیه ادرار و یا مدفوع کمک می کنه .اگر این مالش ها انجام نشه حیوان خود به خود قادر به دفع نبوده و شکم حالت باد کردگی می گیره .

تا سن ۴-۳ هفتگی میشه برای غذای بچه گربه تنها از شیر استفاده کرد، اما بعد از این سن کم کم غذا های پوره مانند (مثل مرغ و گوشت به همراه سیب زمینی و هویج )داده بشه . هر چه سن حیوان بیشتر بشه ،دندان ها کامل تر و می توان غذای سفت تر برای تغذیه استفاده بشه . برای شروع دادن غذا به بچه گربه بهتر هست از غذای کنسروی استفاده بشه . به هیچ عنوان از غذای مخصوص نوزاد انسان استفاده نکنین حاوی پیازهستن و برای گربه ضرر داره.

توجه کنید عدم توانایی در مکیدن ،سر و صدای بیش از حد ،عدم وزن گیری یا از دست رفتن وزن ،اسهال بد بو ، همگی نشان از بیماری بچه گربه  و در صورت مشاهده این موارد باید به دامپزشک مراجعه کنید.

بعد از سن ۳ هفتگی باید در کنار حیوان همیشه یک ظرف آب تازه و خنک قرار داشته باشه . هرگز تصور نکنید چون حیوان شیر می خوره احتیاج به آب نداره . از سن ۸-۶ هفتگی به بعد می تونین غذای خشک مخصوص بچه گربه را با غذای کنسروی تدریجا مخلوط کرده وبه حیوان بدهید.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نیکداد خلیقی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

  • مقالات آبیاری
  • مقالات آفات
  • مقالات باغبانی
  • مقالات بذر
  • مقالات کود دهی

نکات طلایی آبیاری بارانی

6 سال پیش

آبیاری چمن

7 سال پیش

سفره های آب زیرزمینی

7 سال پیش

مقدار نیاز آب در درختان

7 سال پیش

کرم های خاکستری جوانه خوار یا کرم طوقه بر

2 سال پیش

پروانه میوه خوار بادمجان

5 سال پیش

مهم ترین آفات جالیز

5 سال پیش

شناسایی آفت مگس مدیترانه ای

5 سال پیش

نحوه افزایش درشتی میوه در درختان

3 ماه پیش

بررسی عوامل تأثیرگذار در باردهی درختان میوه

3 ماه پیش

عوارض فیزیولوژیکی ناشی از کمبود کلسیم

2 سال پیش

بستر کشت خیار

3 سال پیش
بذر یا دانه چیست

بذر چیست؟ معرفی انواع بذر

3 ماه پیش
خواب بذر چیست

خواب بذر چیست؟ انواع خواب بذر و روش های شکست آن

3 ماه پیش

0 تا 100 آموزش کاشت بذر

3 ماه پیش

بذر اصلاح شده چیست و چه مزایایی دارد؟

3 ماه پیش

معرفی عناصر ضروری در رشد گیاهان و نحوه تامین آن ها

3 ماه پیش

بهترین کود مناسب افزایش رشد ریشه

3 ماه پیش
کود رشد گیاه

بهترین کود برای پرپشت شدن برگ گیاهان کدام است؟

3 ماه پیش

تغذیه باغات کیوی از طریق کود دهی و هرس

2 سال پیش