نحوه افزایش درشتی میوه در درختان
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش
بذر یا دانه چیست
بذر چیست؟ معرفی انواع بذر
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش

چرا گربه ها گاهی اوقات دیوانه وار رفتار می کنند؟

رفتارهای "دیوانه وار" گربه ها شما را گاهی شگفت زده می کند و درک زبان بدن گربه ها به آسانی زبان بدن سگ نیست. در صورتیکه شما هم در زمرۀ افرادی هستید که سر از رفتار عجیب و غریب و لوده وار گربه تان درنمی آورید، این مقاله را مطالعه کنید.

بازدید 233 6 سال پیش

چرا گربه ها گاهی اوقات دیوانه وار رفتار می کنند؟

آیا گربۀ شما هم ناگهان شروع به دویدن در اطراف خانه می کند؟

رفتارهای "دیوانه وار" گربه ها شما را گاهی شگفت زده می کند و درک زبان بدن گربه ها به آسانی زبان بدن سگ نیست. در صورتیکه شما هم در زمرۀ افرادی هستید که سر از رفتار عجیب و غریب و لوده وار گربه تان درنمی آورید، این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت های ارتباطی سگ ها و گربه ها

سال های متمادی مردم سعی در فهمیدن رفتار سگ ها، تعلیم سگ ها، پرورش و درکل درک سگ ها کردند. اکثر افراد رفتار و زبان کلی سگ ها را بلدند اما از رفتار کلی گربه ها چیزی نمی دانند.

سگ ها صورت و زبان بدنی گویا و بیانگر دارند که ما قادر به فهم آن هستیم. آنها دُم تکان می دهند یا صداهای مختلفی از خود درمی آورند تا ما را از احساسات خود مطلع سازند و همچنین به منظور خوشحال کردن صاحب خود از دستوراتش اطاعت می کنند.

اما در رابطه با گربه ها، آنها بیشتر به کناره گیری معروفند و احساسات آنها برای ما گنگ و نامفهوم است. باور درحال رشدی در میان مردم وجود دارد که می گوید گربه ها هم به همان واضحی سگ ها خود را ابراز می کنند و این ما هستیم که دچار سوءتفاهم می شویم و متوجه نمی شویم که آنها چگونه منظور خود را بیان می کنند.

در رابطه با گربه ها، میو کردن ها و دُم تکان دادن هایشان می تواند خیلی معانی به دنبال داشته باشد. آنها با هر صدا یا خُرخُر و یا حتی پلک زدنی سعی دارند تا با شما ارتباط برقرار کنند. برای آن تعداد از صاحبین حیوانات خانگی که مشتاق برقراری ارتباط با گربه های منزوی خود هستند، کارشناسان توصیه می کنند که از همین نشانه ها کمک بگیرند. گربه ها معمولاً کناره گیر و منزوی هستند و به همین دلیل است که سوءتفاهم به وجود می آید.

6 دلیل برای اینکه متوجه رفتار دیوانه وار گربه تان شوید!

گربه ناگهان وحشی می شود!

بدون در نظر گرفتن نژاد، تمام گربه ها ناگهان شروع به دویدن از گوشه ای به گوشۀ دیگر اتاق می کنند، مانند دیوانه ها میو میو می کنند و طوری می دوند که گویی کسی آنها را تعقیب می کند و یا در میدان مسابقه هستند. آنها ناگهان از جا می پرند و با سرعت حرکت می کنند، همه جا را نگاه می کنند و ناگهان در مسیر خود می ایستند.

این رفتار هیجانی را گاهی اوقات که شب ها اتفاق می افتد "دیوانگی نیمه شب" می نامند. گربۀ شما ممکن است با پریدن روی تخت و پنجه کشیدن به پاهایتان ، آرنج ، موها و یا صورتتان بخواهد که شما هم وارد این بازی شوید. البته دلایل این رفتارهای هیجانی ممکن است متفاوت باشد.

غریزۀ شکارگری

گربه ها ذاتاً حیواناتی شکارگر هستند و گربه های اهلی تا حدودی این غریزه را در خود سرکوب می کنند. بعضی اوقات که رفتارهای دیوانه وار از خود نشان می دهند، در واقع می خواهند خوی شکارگری، مبارزه طلبی و شیوه های فرار را به معرض نمایش بگذارند.

گربه های خانگی که برای تهیۀ غذای خود نیازی به شکار کردن ندارند، نیاز دارند که این میل سرکوب شده را همچنان به نحوی نشان دهند و معمولاً با رفتارهای هیجانی خود آن را بروز می دهند. وسایل سرگرم کننده مانند موش عروسکی ، اشعه های لیزری ، و چوبک های اسباب بازی که پر به آنها وصل است و گربه را به دویدن، پریدن و گرفتن ترغیب می کند، راههای خوبی برای بیرون دادن غرایز طبیعی گربۀ شماست.

غریزۀ گربه برای فعالیت های شبانه

یکی از دلایل دیگر برای رفتارهای هیجانی گربه تان اینست که گربه ها "شب زی" هستند و شب ها بیشتر فعالیت می کنند. به خصوص در صورتیکه در طول روز به اندازۀ کافی فعالیت نداشته باشند حرکات هیجانی آنها بیشتر خواهد شد.  

بسیاری از گربه های خانگی هنگامیکه صاحبشان سرکار است تمام طول روز را به تنهایی در خانه می مانند. عصر که صاحبش به خانه بازمی گردد، گربه مشتاق بازی با اوست و بسیار فعال و پُرتحرک است. درصورتیکه هیچ کاری برای سرگرمی و تخلیۀ انرژی او صورت نگیرد، آنها از خود رفتارهای هیجانی نشان می دهند. به ویژه این امر در مورد بچه گربه ها که پُرانرژی تر هستند بیشتر صدق می کند.

پیر شدن

درصورتیکه گربه ای سالخورده دارید، احتمال دارد که حرکات غیرمتعارفی از او ببینید و این در نتیجۀ پیرشدن و اختلالات شناختی است. همزمان با پیر شدن حیوانات خانگی، مغز آنها عملکردی متفاوت پیدا خواهد کرد و باعث می شود تا حرکاتی غیرمتعارف و بدون هیچ توجیه منطقی از خود نشان دهند.

کنه ها

گاهی اوقات گربه ها رفتاری دیوانه وار از خود نشان می دهند که گویی هرازگاهی گزیده می شوند و این امر به خاطر وجود کنه هاست به ویژه آن هنگام که صدای میو هم از آنها شنیده شود. ممکن است محل گزیدگی و احساس خارش دور از دسترس گربه باشد و یا به گزش کنه ها زیادی حساس باشد.

در صورتیکه احساس می کنید که گربۀ خانگی شما کنه دارد، حتماً از محصولات مخصوص برای از بین بردن کنه استفاده کنید. اما برای آلودگی های بزرگتر انگلی، نیاز هست که محیط را با جاروبرقی، شستشو و حتی استفاده از اسپری ها یا بمب های مخصوص کنه ها تمیز و ضدعفونی کنید. با از بین رفتن کنه ها، شما دیگر نباید رفتارهای غیرمتعارف گربه تان را ببینید.

سندروم حساسیت شدید پوستی (FHS)

سندروم حساسیت شدید پوستی یا FHS می تواند یکی از دلایل نادر برای توجیه رفتارهای غیرمتعارف گربه ها باشد. در صورتیکه ببینید که به هنگام دویدن و این طرف و آن طرف رفتن، موهای پشت گربۀ شما لرزش دارد و یا مشاهده کنید که علیرغم درمان کنه، گربه تان مدام پشت خود و درست بالای دُمش را گاز می گیرد، بایستی دربارۀ سندروم FHS با دامپزشک خود مشورت کنید.

سندروم FHS چندان متداول نیست اما معمولاً گربه های بالغ را درگیر می کند. علایم سندروم FHS معمولاً وقتی خود را نشان می دهد که می خواهید پشت و بالای دُم گربه تان را نوازش کنید و این نوازش باعث برانگیختن این حس و متعاقباً خاراندن و گاز گرفتن بیش از حد گربه در این ناحیه و یا دویدن های دیوانه وار در اطراف خانه می گردد. علت سندروم FHS هنوز ناشناخته است.

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نیکداد خلیقی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

  • مقالات آبیاری
  • مقالات آفات
  • مقالات باغبانی
  • مقالات بذر
  • مقالات کود دهی

نکات طلایی آبیاری بارانی

6 سال پیش

آبیاری چمن

7 سال پیش

سفره های آب زیرزمینی

7 سال پیش

مقدار نیاز آب در درختان

7 سال پیش

کرم های خاکستری جوانه خوار یا کرم طوقه بر

2 سال پیش

پروانه میوه خوار بادمجان

5 سال پیش

مهم ترین آفات جالیز

5 سال پیش

شناسایی آفت مگس مدیترانه ای

5 سال پیش

نحوه افزایش درشتی میوه در درختان

3 ماه پیش

بررسی عوامل تأثیرگذار در باردهی درختان میوه

3 ماه پیش

عوارض فیزیولوژیکی ناشی از کمبود کلسیم

2 سال پیش

بستر کشت خیار

3 سال پیش
بذر یا دانه چیست

بذر چیست؟ معرفی انواع بذر

3 ماه پیش
خواب بذر چیست

خواب بذر چیست؟ انواع خواب بذر و روش های شکست آن

3 ماه پیش

0 تا 100 آموزش کاشت بذر

3 ماه پیش

بذر اصلاح شده چیست و چه مزایایی دارد؟

3 ماه پیش

معرفی عناصر ضروری در رشد گیاهان و نحوه تامین آن ها

3 ماه پیش

بهترین کود مناسب افزایش رشد ریشه

3 ماه پیش
کود رشد گیاه

بهترین کود برای پرپشت شدن برگ گیاهان کدام است؟

3 ماه پیش

تغذیه باغات کیوی از طریق کود دهی و هرس

2 سال پیش