نحوه افزایش درشتی میوه در درختان
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش
بذر یا دانه چیست
بذر چیست؟ معرفی انواع بذر
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش

نیاز‌های اولیه گیاهان برای رشد چیست؟

نگه‌داشتن مجموعه گیاهان آپارتمانی به‌شکلی عالی، به این معنی است که همه چیز‌هایی را که گیاهان شما برای رشد و سالم‌ماندن نیاز دارند، فراهم کنید. درحقیقت، بسته به نوع گیاه، سرعت رشد گیاهان ممکن است ادامه مطلب

بازدید 215 3 ماه پیش

نگه‌داشتن مجموعه گیاهان آپارتمانی به‌شکلی عالی، به این معنی است که همه چیز‌هایی را که گیاهان شما برای رشد و سالم‌ماندن نیاز دارند، فراهم کنید. درحقیقت، بسته به نوع گیاه، سرعت رشد گیاهان ممکن است متفاوت باشد؛ بااین‌حال، گیاهان برای بقا و رشد نیاز‌های خاصی دارند؛ ازهمین‌رو، می‌توان فاکتور‌هایی همچون آب، هوا، نور، مواد مغذی، خاک و دمای مناسب همراه با مراقبت را از اساسی‌ترین عوامل رشد سریع گیاه در نظر گرفت. در ادامه، چند ترفندی که می‌توانید برای افزایش سرعت رشد گیاه موردعلاقه خود استفاده کنید را بررسی می‌کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

1- آبیاری به‌موقع

گیاهان برای فتوسنتز به آب نیاز دارند. آب توسط ریشه‌ها جذب می‌شود و ازطریق ساقه‌های گیاه به کلروپلاست‌های موجود در برگ‌ها می‌رسد؛ همچنین، آب به انتقال مواد مغذی از خاک به داخل گیاه کمک می‌کند؛ ازهمین‌رو، آبیاری کم می‌تواند باعث پژمرده‌شدن یا افتادگی گیاه شود و در مقابل، آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه خواهد شد. درحقیقت، همه گیاهان از آبیاری به‌موقع و کافی سود می‌برند؛ اما دوست ندارند در آب زیاد غوطه‌ور شوند.

2- نور مناسب

رشد گیاهان به‌طور معمول به نوری که از خورشید دریافت می‌کنند، وابسته است؛ البته گیاهان می‌توانند در نور مصنوعی نیز رشد کنند. درواقع، گیاهان از انرژی نور برای ساختن نوعی قند به نام گلوکز که همان منبع انرژی برای رشد و نمو گیاه است، استفاده می‌کنند. بد نیست بدانید که گیاهان در بخشی از سلول‌های برگ خود به نام کلروپلاست گلوکز می‌سازند. هر کلروپلاست حاوی رنگ‌دانه سبزرنگی به نام کلروفیل است که به گیاه اجازه می‌دهد انرژی نور را جذب کند.

درنهایت، اگر گیاه نور کافی دریافت نکند، رشد بسیار کندی دارد. ازطرفی، نور زیاد باعث خشک‌شدن گیاه و خاکی که در آن زندگی می‌کند، می‌شود. به‌طور‌کلی، گیاهان مختلف نیاز نوری متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال، برخی نیاز به نور روشن یا مستقیم دارند؛ اما برخی دیگر می‌توانند در نور کم یا غیرمستقیم نیز رشد کنند.

3- گلدان مناسب و تعویض به‌موقع آن

هنگامی‌که رشد گیاهان بیشتر از گلدان می‌شود، ریشه‌ها فضای کافی برای گسترش پیدا نمی‌کنند. درحقیقت، آن‌ها به فضای بیشتری نیاز دارند و ازاین‌رو باید آن‌ها را در گلدان بزرگ‌تری قرار دهید. ازطرفی، اگر زهکشی در گلدان‌ها ضعیف باشد، این احتمال وجود دارد که آب راکد شده و باعث پوسیدگی ریشه و آسیب‌رساندن به گیاه شود. تعویض گلدان برای هر گیاه باید در زمان درست و به‌موقع انجام شود. بهترین زمان برای این کار، درست قبل از شروع دوره رشد گیاه خواهد بود.

4- کوددهی منظم و استفاده از کود‌های مناسب رشد

به‌طورکلی، کوددادن به گیاهان، موادمغذی موردنیاز برای رشد را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. انواع مختلفی از کود وجود دارد؛ به‌همین‌دلیل، مهم است که بهترین کود را برای نوع گیاه در حال‌ رشد، انتخاب کنید. کود‌ها راهی عالی برای واردکردن موادمغذی مناسب به خاک هستند. آن‌ها می‌توانند ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌های لازم را برای رشد گیاهان تامین کرده و به‌مرور زمان کمبود تغذیه‌ای در خاک را جبران کنند.

بااین‌حال، همیشه بررسی کنید که آیا کودی که استفاده می‌کنید حاوی موادغذایی موردنیاز برای رشد و نمو گیاه است یا خیر؟ برای این منظور، می‌توانید از کود‌های کود کامل ۲۰. ۲۰. ۲۰ ده کیلویی ایتالیایی ایدرو پلنت، کود 20.20.20 پودری گلوری گرین 10 کیلویی، کود NPK 20.20.20 ده کیلویی سوت گرین و کود ترکیبی بایوس مخصوص رشد سریع گیاهان، استفاده کنید.

5- تعویض به‌موقع خاک

بیشتر گیاهان برای رشد، جذب آب کافی و موادمغذی، به خاک نیاز دارند. به‌طورکلی، اساس رشد گیاهان (Plant development) خاک غنی از مواد مغذی است؛ ازهمین‌رو، بهتر است از خاک باکیفیت استفاده کرده و آن را با کمپوست اصلاح کنید. درواقع، خاک سالم یعنی گیاهان سالمی که سریع‌تر رشد می‌کنند. یک خاک عالی باید تمام مواد مغذی ازجمله مواد آلی، هوا، آب، نیتروژن، فسفر و پتاسیم را تامین کند؛ به‌همین‌دلیل، چنان‌چه خاک گلدان از کیفیت مطلوبی برخوردار نبود، باید آن را به‌موقع تعویض کنید.

6- تمیزکردن گل

هرس و تمیزکردن منظم، به گیاهان شما کمک کرده تا انرژی را از آب، خاک و نور، به‌طور موثرتری جذب کنند. برای افزایش سرعت رشد گیاه یا Plant development، بهتر است مطمئن شوید که در زمان تمیزکردن گل از شر برگ‌ها و شاخه‌های مرده یا بیمار خلاص می‌شوید؛ بااین‌حال، نباید به جوانه‌های خفته گیاه آسیب برسد.

7- سم‌زدایی به‌موقع گیاهان

به‌طورکلی، بهتر است حداقل هفته‌ای یک‌بار برگ‌ها و ساقه گیاه را بررسی کرده و با پنبه آغشته به کمی الکل یا مایع صابون محلول در آب، آن‌ها را از هرگونه آلودگی پاک کنید. ازطرفی، پیشنهاد می‌شود قبل از تعویض خاک به‌منظور سم‌زدایی و افزایش رشد گیاهان، خاک جدید را ضدعفونی کنید.

8- استفاده از هورمون‌های رشد برای گیاهان

هورمون‌ها به‌طور طبیعی توسط گیاهان تولید می‌شوند؛ بااین‌حال، برای بهبود رشد گیاهان یا Plant development، برخی از هورمون‌های رشد به‌صورت اسپری روی شاخ‌وبرگ گیاه یا به‌عنوان مایع در خاک اطراف پایه گیاه استفاده می‌شود. درواقع، دسته‌ای از هورمون‌ها همچون اکسین، جیبرلین، سیتوکینین، اسید آبسیزیک و اتیلن، برای رشد و نمو گیاه حیاتی هستند.

به‌عنوان مثال، استفاده از انواع هورمون ریشه‌زایی، امکان موفقیت ریشه‌زنی سریع و باکیفیت در گیاهان مختلف را بسیار زیاد می‌کند. برای این منظور نیز توصیه می‌شود از محصولاتی همچون جیبرلین بارافشان، اکسین بارافشان، قطره هورمون اکسی میکس تمیشه و هورمون ریشه‌زایی کلون پلاس 80 سی‌سی استفاده کنید.

9- استفاده از لامپ‌های مخصوص رشد گیاه

درحالی‌که بسیاری از گیاهان آپارتمانی در داخل خانه و با نور طبیعی که از پنجره‌ها عبور می‌کند به‌خوبی رشد می‌کنند؛ اما برخی از گیاهان می‌توانند با نور اضافی از منابع مصنوعی یا همان لامپ‌های مخصوص رشد گیاهان، رشد سریع‌تر و برگ‌های سالم‌تری داشته باشند.

جالب است بدانید که طیف نور از قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش متغیر است. رنگ‌های انتهایی بیشتر برای گیاهان مفید هستند؛ البته همه رنگ‌ها تا حدی جذب می‌شوند. این نکته را در نظر داشته باشید که این لامپ‌ها، هیچ‌گونه ضرر و اشعه مضری ندارند. درواقع، این لامپ‌ها به‌طور ویژه برای افزایش سرعت رشد گیاه در آپارتمان تولید شده‌اند.

10- استفاده از دستگاه بخار برای گیاه

گیاهان برای رشد بهتر به رطوبت نیاز دارند؛ ازهمین‌رو، اگر در مناطقی زندگی می‌کنید که هوای خشکی دارند، پیشنهاد می‌شود از دستگاه بخار برای گل‌های آپارتمانی خود استفاده کنید؛ چراکه این دستگاه‌ها با افزایش رطوبت هوا، به حفظ تراکم آب و رشد سریع‌تر گیاهان کمک می‌کنند.

جمع‌بندی

با اجرای 10 تکنیکی که در متن به آن اشاره کردیم، می‌توانید رشد گیاهان خود را در عین حفظ یک رویکرد طبیعی و سازگار با محیط‌زیست، افزایش دهید. به‌هرحال برای نتیجه‌گیری، درک یک قانون ساده از طبیعت، یعنی «تمام تلاش‌هایی که در راستای افزایش سرعت رشد گیاه کرده‌اید، هرگز نمی‌تواند یک شبه به نتیجه برسد.» ضروری است؛ به‌همین‌دلیل، هر روشی که اجرا کردید، بهتر است به آن فرصت دهید تا نتیجه مطلوب به‌دست آید.

درنهایت، اگر سوالی در این مورد داشتید، به‌راحتی می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان کشاورزی آنلاین استفاده کنید؛ همچنین، چنان‌چه برای رشد بهتر و سریع‌تر گیاهان به محصولاتی همچون انواع کود، سم و … نیاز داشتید، کافی است به‌صورت آنلاین سفارش دهید و در کوتاه‌ترین زمان تحویل بگیرید. شما چه‌کارهای دیگری را برای رشد و نمو گیاه پیشنهاد می‌دهید؟

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نگین احدی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

  • مقالات آبیاری
  • مقالات آفات
  • مقالات باغبانی
  • مقالات بذر
  • مقالات کود دهی

نکات طلایی آبیاری بارانی

6 سال پیش

آبیاری چمن

7 سال پیش

سفره های آب زیرزمینی

7 سال پیش

مقدار نیاز آب در درختان

7 سال پیش

کرم های خاکستری جوانه خوار یا کرم طوقه بر

2 سال پیش

پروانه میوه خوار بادمجان

5 سال پیش

مهم ترین آفات جالیز

5 سال پیش

شناسایی آفت مگس مدیترانه ای

5 سال پیش

نحوه افزایش درشتی میوه در درختان

3 ماه پیش

بررسی عوامل تأثیرگذار در باردهی درختان میوه

3 ماه پیش

عوارض فیزیولوژیکی ناشی از کمبود کلسیم

2 سال پیش

بستر کشت خیار

3 سال پیش
بذر یا دانه چیست

بذر چیست؟ معرفی انواع بذر

3 ماه پیش
خواب بذر چیست

خواب بذر چیست؟ انواع خواب بذر و روش های شکست آن

3 ماه پیش

0 تا 100 آموزش کاشت بذر

3 ماه پیش

بذر اصلاح شده چیست و چه مزایایی دارد؟

3 ماه پیش

معرفی عناصر ضروری در رشد گیاهان و نحوه تامین آن ها

3 ماه پیش

بهترین کود مناسب افزایش رشد ریشه

3 ماه پیش
کود رشد گیاه

بهترین کود برای پرپشت شدن برگ گیاهان کدام است؟

3 ماه پیش

تغذیه باغات کیوی از طریق کود دهی و هرس

2 سال پیش