نحوه افزایش درشتی میوه در درختان
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش
بذر یا دانه چیست
بذر چیست؟ معرفی انواع بذر
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش

برنامه کامل تغذیه کدو آجیلی

در این برنامه بطور مختصر و مفید به برنامه تغذیه کدو آجیلی میپردازیم امیدواریم با مطالعه این برنامه تغذیه کدو آجیلی شاهد افزایش چشمگیری در برداشت محصول خود باشید.

بازدید 2031 2 سال پیش

برنامه کامل تغذیه کدوآجیلی

بهتر است بدانید که هر کشاورز و باغداری بعد از یک فصل زراعی به یک میزان برداشت خاصی خواهد رسید اما مهم صِرف کشاورزی طبق عادت نیست مهم میزان برداشت شماست.

لذا شما می توانید با رعایت یک برنامه غذایی، جزو کشاورزانی باشید که برداشت خودشان را به دو و یا سه برابر رسانده اند و این نکته را هرگز فراموش نکنید که اکثر هزینه ها در کشاورزی معمولی و کشاورزی پولساز مشترک و یکی هستند مثل هزینه های اجاره ، سم، بذر، کارگر، آب و … 

اما یک هزینه تغذیه متفاوت و متغییراست که با این هزینه می توانید برداشت خودتان را به دو و یا سه برابر برسانید. 

پس با دانستن مراحل مختلف یک محصول و شناخت نیازهای هر مرحله رشدی آن، میتوانید با داشتن یک برنامه غذایی مناسب، برداشت خودتان را براحتی افزایش دهید .

برنامه تغذیه کدوآجیلی

کدوی آجیلی یکی از گیاهان جالیزی است که همواره مورد توجه همگان بوده و کاربردهای فراوانی نیز دارد. زمان کاشت و برداشت این محصول از اواخر بهار آغاز شده و تا پاییز ادامه دارد.گیاهان خانواده کدوییان به خاک مرطوب و کاربرد منظم کود نیاز دارند. خاک مناسب برای کدو آجیلی باید سبک و نیمه سبک و غنی از مواد معدنی و حاصلخیز با زهکشی مناسب باشد.

استفاده از کودهای آلی قبل از کشت این گیاه در حاصلخیزی خاک بسیار موثر است. با توجه به اینکه ریشه های کدو در سطح 15 تا 20 سانتی متری خاک گسترش می یابند، باید کود حیوانی را قبل ازکاشت  تا این عمق با خاک مخلوط کرد. کود مرغی انتخاب مناسبی برای کشت این محصول است. از ریختن کودهای دامی زیر بذر خودداری شود زیرا باعث سوختگی بوته ها می شود. به همین دلیل قبل از کاشت بهتر است کود حیوانی به زمین داده شود و شخم تا عمق ۲۵_۳۰ متری زده شود.

نیاز غذای کدوی آجیلی قبل از کاشت

قبل از کاشت کدو لازم است از مزرعه آزمون خاک گرفته شود و کودهای مورد نیاز خاک در زمان قبل از کاشت و یا به اصطلاح زیر شخم براساس آزمون خاک تجویز و مصرف شود که عموما از کودهای اوره با پوشش گوگردی، فسفات ، پتاسیم ، گوگرد جامد و کودهای دامی پوسیده و یا کود مرغی استفاده می شود. 

استفاده از هر نوع کود به هر میزان، فقط با توجه به آزمون خاک توصیه می شود زیرا این احتمال وجود دارد که خاک شما بطور مثال اصلا نیاز به کود فسفات نداشته باشد و یا کمتر از میزان مصرف شما نیاز داشته باشد در حالی است که شما از یک طرف هزینه سنگینی برای مصرف آن کود پرداخت کرده اید و از طرف دیگر بجای تقویت خاک، باعث مسمویت خاک هم شده اید.  پس با یک آزمون خاک این مشکلات را براحتی رفع  و هزینه های خودتان را نیز کاهش دهید.

 ضمنا با توجه به هزینه های سنگین کودهای شیمیایی، بجای خرید یک کیسه کود مازاد بر نیاز خاک، براحتی می توانید با آن هزینه، آزمون خاک و تشخیص عناصر مورد نیاز را با میزان دقیق انجام داده و علاوه بر آن، از نوع بافت خاک و حتی زراعت مناسب قابل کشت در این خاک نیز مطلع شوید و اگر نیاز به تغییر بافت خاک برای کشت محصول مورد نظرتان هم داشته باشید می توان آن را به درستی با مصرف کودهای دامی پوسیده و پرلیت و ماسه انجام دهید.

توصیه‌ی کودی ما: قبل از کشت استفاده از  کود مرغی پلیت شده و هیومیک گرانوله

نیاز غذایی بذر کدوی آجیلی در زمان کاشت

قبل از پاشیدن بذر در زمین با بذرمال کردن آنها با کودهای محرک رشد نظیر هیومیک اسیدها و جلبک‌ها درصد و سرعت جوانه‌زنی را افزایش دهید.

نیاز غذایی بذر کدوی آجیلی در زمان کاشت

توصیه کودی ما: هیومات استرالیایی

دونکته :

اول اینکه خیساندن بذر، فقط مختص بذرهای لخت و بدون پلت می باشد و نکته دوم اینکه  بذرمال در بذرهای پلیت فقط بصورت مصرف خشک قابل بذرمال است نه بصورت مرطوب کردن

ظهور برگ های اصلی کدو آجیلی

در این مرحله استفاده از کودهای حاوی درصد فسفر بالا باعث افزایش تعداد ریشه های فرعی، توسعه راندمان ریشه جهت جذب مواد غذایی و رساندن آن به اندام های در حال مصرف و افزایش مقاومت ریشه در برابر فاکتورهای نا مساعد خاک می‌شود. در کنار آن استفاده از کود هیومیک اسید با اصلاح ساختار خاک باعث می شود عمل تهویه در خاک به خوبی انجام گیرد و جمعیت باکتری های مفید خاک افزایش یابد و همین موضوع باعث افزایش قدرت رشد ریشه‌ها می‌گردد.

ظهور برگ های اصلی

توصیه‌ی کودی ما: هیومیک اسید اکتیو هیوم یا هیومات استرالیایی و کود فسفر بالای 10 52 10 سوت گرین یا نیچر یونان

رشد رویشی 5 تا 6 برگی تا قبل از گلدهی کدو آجیلی

در مرحله رشد رویشی اندام های مختلف گیاه در حال تشکیل شدن و تکامل هستند در این مرحله برای کمک به رشد گیاه از کودهای حاوی عناصر پر مصرف مثل ازت، فسفر و پتاسیم و همینطور عناصر ریزمغذی  می‌توان استفاده کرد برای تامین این عناصر بهره‌گیری از کودهای کامل می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

رشد رویشی 5 تا 6 برگی تا قبل از گلدهی

توصیه‌ی کودی ما: استفاده از کود سه بیست ایدروپلنت، بای استار و یا سوت گرین به همراه کودهای حاوی آمینو اسید و یا جلبک مثل آمینوسورن یا آلگامیکس یا ماکسی

نکته:

1- گوگرد باعث تحریک آنزیم های تولید پروتئین در گیاه خواهد شد. بخشی از این پروتئین، غذای اصلی گیاه است که باعث افزایش عملکرد و تقویت گیاه در برابر بیماری ها و آفات می‌شود. در گیاهانی مانند کدوییان در مراحل رشد رویشی تا قبل از گلدهی و زمان باردهی بهترین زمان استفاده از گوگرد است. گوگرد علاوه بر آن  باعث کاهش شوری و ph  و یا آهک بالا و منجر به افزایش جذب عناصر غذایی مانند فسفر،کلسیم و ریز مغذی های مثل آهن،روی،منگنز،منیزیم…. می‌شود..

2- اسید فولویک هم در زمان نزدیک به گلدهی موجب افزایش تعداد گل و افزایش محصول میگردد و رشد عمودى گیاه را کاهش میدهد.

بنابراین در این مرحله استفاده از گوگرد مایع پارس خوشه یا باکوزیم و اسید فولویک توصیه می شود.

آغاز میوه دهی کدو آجیلی

استفاده از کودهای پتاسه در کنار مقدار مشخصی فسفر در زمان تشکیل میوه یا باردهی اهمیت زیادي براي انبارداري و پس از برداشت آن دارند. پتاسیم با اثر روي آوندهاي گیاه سبب می شود تا انتقال مواد حاصل از محل فتوسنتز به مکان هاي مصرف افزایش یابد و کمبود آن در این مرحله  عملکرد محصول را کاهش می دهد.

آغاز میوه دهی

توصیه کودی ما: کود ایدروپلنت 40 5 8 یا سوت گرین 43 10 5

 

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نیکداد خلیقی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

  • مقالات آبیاری
  • مقالات آفات
  • مقالات باغبانی
  • مقالات بذر
  • مقالات کود دهی

نکات طلایی آبیاری بارانی

6 سال پیش

آبیاری چمن

7 سال پیش

سفره های آب زیرزمینی

7 سال پیش

مقدار نیاز آب در درختان

7 سال پیش

کرم های خاکستری جوانه خوار یا کرم طوقه بر

2 سال پیش

پروانه میوه خوار بادمجان

5 سال پیش

مهم ترین آفات جالیز

5 سال پیش

شناسایی آفت مگس مدیترانه ای

5 سال پیش

نحوه افزایش درشتی میوه در درختان

3 ماه پیش

بررسی عوامل تأثیرگذار در باردهی درختان میوه

3 ماه پیش

عوارض فیزیولوژیکی ناشی از کمبود کلسیم

2 سال پیش

بستر کشت خیار

3 سال پیش
بذر یا دانه چیست

بذر چیست؟ معرفی انواع بذر

3 ماه پیش
خواب بذر چیست

خواب بذر چیست؟ انواع خواب بذر و روش های شکست آن

3 ماه پیش

0 تا 100 آموزش کاشت بذر

3 ماه پیش

بذر اصلاح شده چیست و چه مزایایی دارد؟

3 ماه پیش

معرفی عناصر ضروری در رشد گیاهان و نحوه تامین آن ها

3 ماه پیش

بهترین کود مناسب افزایش رشد ریشه

3 ماه پیش
کود رشد گیاه

بهترین کود برای پرپشت شدن برگ گیاهان کدام است؟

3 ماه پیش

تغذیه باغات کیوی از طریق کود دهی و هرس

2 سال پیش