نحوه افزایش درشتی میوه در درختان
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش
بذر یا دانه چیست
بذر چیست؟ معرفی انواع بذر
نوشته شده توسط نگین احدی
3 ماه پیش

بررسی عوامل تأثیرگذار در باردهی درختان میوه

به‌طورکلی، درختان میوه تا زمانی که به سن خاصی نرسند، میوه نمی‌دهند. سنی که درخت می‌تواند میوه بدهد به گونه، تنوع و پایه درخت بستگی دارد. به‌عنوان مثال، زردآلو، گیلاس، هلو و آلو، سریع‌تر از ادامه مطلب

بازدید 976 3 ماه پیش

به‌طورکلی، درختان میوه تا زمانی که به سن خاصی نرسند، میوه نمی‌دهند. سنی که درخت می‌تواند میوه بدهد به گونه، تنوع و پایه درخت بستگی دارد. به‌عنوان مثال، زردآلو، گیلاس، هلو و آلو، سریع‌تر از سیب و گلابی میوه می‌دهند. بی‌تردید، هیچ‌چیز ناامیدکننده‌تر از بار ندادن درخت برای یک کشاورز یا باغدار نیست. درحقیقت، درختان به دلایل مختلفی همچون سن درخت، بیماری یا آفات، هرس‌کردن، عدم گرده‌افشانی، کمبود عناصر غذایی، باد شدید و عوامل محیطی دیگر ممکن است میوه ندهند؛ ازهمین‌رو، بررسی‌ها و مشاهدات در زمان شکوفایی و رشد اولیه درخت، کمک کرده تا مشخص کنید کدام یک از این موارد باعث عدم باردهی شده‌است. اگر به‌دنبال یافتن دلایل بار ندادن درختان میوه هستید، تا انتهای متن همراه ما شوید تا اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار دهیم.

چرا درختان میوه بار نمی‌دهند؟

چند بار تابه‌حال شده‌است که درخت میوه‌ای را به‌منظور برداشت میوه‌های تازه و شاداب کاشته‌اید، اما بار نداده است؟ درواقع، یکی از رایج‌ترین سوالات این است که علت میوه‌ندادن درخت چیست؟ در ادامه این بخش، عوامل مختلفی که باعث بارندادن درخت می‌شوند را بررسی می‌کنیم.

عوامل محیطی

عناصر محیطی همچون دما، رطوبت، باد، بارش و قرارگرفتن در معرض نور خورشید، به‌طور قابل‌توجهی بر رشد میوه تاثیر می‌گذارند؛ ازهمین‌رو، تغییرات در هر کدام می‌تواند باعث بارندادن درخت شود. به‌عنوان مثال، گرمای شدید یا سرمای شدید ممکن است به‌ترتیب منجر به رسیدن زودرس یا تاخیر در رشد میوه شود؛ همچنین، سطح رطوبت بالا، محیطی مساعد برای بیماری‌ها و کپک‌های میوه‌های مختلف ایجاد می‌کند که بر کیفیت میوه تاثیر منفی می‌گذارد.

سن درخت

به‌طورکلی، درختان میوه برای باردهی نیاز به گذراندن دوره رشد و تکامل دارند؛ البته هر درخت ممکن است زمانی متفاوت را طی کند. به‌همین‌دلیل، می‌توان یکی از مهم‌ترین دلایل بارندادن درختان میوه را نرسیدن به سن باروری دانست.

بیماری یا آفات

بیماری‌ها و آفات مختلف نیز می‌توانند به‌عنوان عامل آسیب و بارندادن درخت شناخته شوند. به‌عنوان مثال، برخی از آفات حشرات مانند پروانه زمستانه باعث از بین رفتن گل‌ها و میوه‌ها می‌شوند.

هرس‌کردن

درختان برای رشد مناسب نیاز به هرس دارند؛ اما این کار باید در زمان مناسب و به‌درستی انجام شود؛ چراکه هرس شدید و بدون برنامه می‌تواند به درخت آسیب بزند یا این‌که ممکن است شاخه‌های میوه‌ده را حذف کند.

عدم گرده‌افشانی

همان‌طورکه می‌دانید، درختان برای تولید میوه باید گرده‌افشانی انجام دهند. گاهی عوامل مختلفی همچون عدم وجود گرده‌افشان‌ها مثل زنبور‌ها، پروانه‌ها و سایر حشرات، شرایط آب‌وهوایی نامناسب و نبود درختان هم‌نوع، مانع گرده‌افشانی شده که درنهایت باعث بار ندادن درخت می‌شود.

کمبود عناصر غذایی

برای باردهی درختان میوه و رشد آن‌ها، باید تمامی عناصر مغذی همچون نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، گوگرد، آهن، منگنز، روی، مس، سدیم و مولیبدن، ازطریق کود‌های شیمیایی و حیوانی تامین شود. درحقیقت، کمبود این عناصر در برخی موارد می‌تواند علت میوه‌ندادن درخت باشد.

باد شدید

وزش باد شدید نیز می‌تواند ازنظر فیزیکی به درخت میوه آسیب برساند و منجر به زخم یا شکستگی شاخه‌ها شود؛ همچنین، با مختل‌کردن فرایند گرده‌افشانی، باعث بار ندادن درخت شود.

راهکار‌هایی جهت افزایش باردهی درختان

اکنون که با عوامل مختلف تاثیرگذار بر روی بار ندادن درختان میوه آشنا شدید، در ادامه بخش نیز همراه ما باشید تا راهکار‌هایی برای افزایش باردهی درختان را برای شما توضیح دهیم.

استفاده از کود‌های افزایش بار

به‌طورکلی، کوددهی مواد مغذی لازم برای رشد مطلوب درختان میوه را فراهم می‌کند. درحقیقت، بهتر است با یک کود متعادل و براساس دستورالعمل‌های لازم درخت را تقویت کنید؛ چراکه کوددهی نامناسب و بیش از حد می‌تواند به درخت و خاک آسیب برساند. برای این منظور، توصیه می‌شود از کود‌های افزایش بار همچون کود کامل NPK 20-20-20 گرین پلنت ۴، گرین هاس ده‌کیلویی ایتالیایی و کود پی‌کی فسفر و پتاس بالا جوشان 30.50 سبز آرین استفاده کنید.

درمان بیماری یا آفات

یکی دیگر از راهکار‌های موثر برای افزایش میزان باردهی درختان میوه، درمان هرگونه آفت و بیماری درخت است. به‌طور منظم برای شناسایی علائم آلودگی یا عفونت، درختان را بررسی کنید. ازطرفی، انواع بیماری‌ها و آفات درختان را بشناسید؛ چراکه این موضوع به پیشگیری و انتخاب بهترین روش برای درمان کمک می‌کند. درنهایت، برای این کار نیز استفاده از کود‌های دفع آفات مانند کود ضداسترس و افزایش محصول وجتامین ترک یک‌لیتری و مکمل دومنظوره گارد سوت گرین اسپانیا دفع‌کننده آفات و تنظیم‌کننده PH توصیه می‌شود.

درمان کمبود موادغذایی

درختان نیز همانند هر موجود زنده دیگری برای رشد و تکامل به موادغذایی نیاز دارند؛ البته مقدار این عناصر برای هر درخت میوه متفاوت خواهد بود. به‌هرحال برای تامین این مواد مغذی بهتر است براساس دستورالعمل و رعایت اصول از کود‌های مختلف استفاده کرد؛ چراکه این کود‌ها منابع عالی برای جبران کمبود موادغذایی موردنیاز درختان هستند.

کود کلفومیث گرین هاوس ویژه گلدهی و میوه‌دهی یک‌لیتری و کود مایع ارگانیک جنگل یک‌لیتری، از محصولاتی هستند که به‌طور ویژه برای درمان کمبود موادغذایی در درختان میوه استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

همان‌طورکه در متن به آن اشاره کردیم، بار ندادن درخت ممکن است به عواملی همچون آفات و حشرات زیان‌آور، نقص در تامین عناصر مغذی، عدم بلوغ کامل درخت، آسیب به جوانه‌های گل و شرایط نامناسب محیطی، بستگی داشته باشد. به‌طورکلی، تولید میوه نیاز به صبر و توجه به جزییات دارد. اغلب هیچ دلیل واحدی برای کمبود محصول وجود ندارد، بلکه ترکیبی از همه دلایل فوق است. هدف باغدار این است که سعی کند تا حد امکان این دلایل را کنترل کند؛ بااین‌حال، برای حل مشکلات بهره‌وری درختان میوه می‌توان اقداماتی مانند کنترل حشرات زیان‌زا، درمان کمبود موادغذایی و استفاده از کود‌های افزایش بار را انجام داد. به نظر شما چه عامل دیگری در میوه‌ندادن درخت تاثیرگذار است؟

اشتراک گذاری

دنبال کنید نوشته شده توسط:

نگین احدی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی

  • مقالات آبیاری
  • مقالات آفات
  • مقالات باغبانی
  • مقالات بذر
  • مقالات کود دهی

نکات طلایی آبیاری بارانی

6 سال پیش

آبیاری چمن

7 سال پیش

سفره های آب زیرزمینی

7 سال پیش

مقدار نیاز آب در درختان

7 سال پیش

کرم های خاکستری جوانه خوار یا کرم طوقه بر

2 سال پیش

پروانه میوه خوار بادمجان

5 سال پیش

مهم ترین آفات جالیز

5 سال پیش

شناسایی آفت مگس مدیترانه ای

5 سال پیش

نحوه افزایش درشتی میوه در درختان

3 ماه پیش

بررسی عوامل تأثیرگذار در باردهی درختان میوه

3 ماه پیش

عوارض فیزیولوژیکی ناشی از کمبود کلسیم

2 سال پیش

بستر کشت خیار

3 سال پیش
بذر یا دانه چیست

بذر چیست؟ معرفی انواع بذر

3 ماه پیش
خواب بذر چیست

خواب بذر چیست؟ انواع خواب بذر و روش های شکست آن

3 ماه پیش

0 تا 100 آموزش کاشت بذر

3 ماه پیش

بذر اصلاح شده چیست و چه مزایایی دارد؟

3 ماه پیش

معرفی عناصر ضروری در رشد گیاهان و نحوه تامین آن ها

3 ماه پیش

بهترین کود مناسب افزایش رشد ریشه

3 ماه پیش
کود رشد گیاه

بهترین کود برای پرپشت شدن برگ گیاهان کدام است؟

3 ماه پیش

تغذیه باغات کیوی از طریق کود دهی و هرس

2 سال پیش